پرزانته و مراحل انجام آن

پرزانته یعنی چه؟

در یک بازار رقابتی، پرزانته قوی جهت انتقال پیام یک طرح معماری می تواند به معنای تفاوت بین برنده شدن یا از دست دادن مشتری جدید باشد! معمار موفق توانایی درک ارزش های مشتری و برقراری ارتباط از طریق طراحی های خود را دارد.

معمار نیازهای مخاطب را از طریق تصاویر، نقشه ها و مدل ها برآورده می کند. پرزانته خوب توانایی برقراری ارتباط و بیان واضح ماهیت پروژه به مشتری است. اما این مفهوم دقیقاً به چه موضوعی اشاره دارد؟ با مرکز عمران و معماری آرتا همراه باشید.

پرزانته چیست؟

پرزانته (Presentation) به معنای ویرایش نهایی کار معماری جهت ارائه اثری چشم نواز به مخاطب (یا مشتری) است. نحوه رنگ آمیزی، چیدمان عناصر درون شیت و برقراری رابطه میان این عناصر از مهمترین موارد در نقشه‌های ارائه شده معماری است.

به عبارتی، پرزانته باید ایده‌های آرشیتکت را در طرح کلی بیان کند. این مهم باید داستانی را روایت کند که باعث شود احساسات مخاطب را برانگیخته شود. برای روایت یک داستان، نقشه های معماری باید به ترتیب با داستان همخوانی پیدا کنند.

به عنوان مثال، یک معمار باید یک پروژه از ساختمانی مدرن را در یک نمایش با حداقل نقشه ها با استفاده از خطوط ساده و زمینه‌های ساده منعکس کند. این نقشه ها باید از نظر گرافیکی جذاب باشند تا بینندگان بتوانند خود را در داخل فضا تصور کنند؛ این همان مفهوم پرزانته در معماری است!

اهمیت پرزانته در معماری

گفته شده است: «طراحی فکر کردن بصری است.» پرزانته یک پروژه به همان اندازه طراحی آن مهم است. هنر پرزانته یک پروژه معماری باید درست از دانشکده پرورش یابد تا به معمار کمک می کند تا در زمینه عملی نیز پیشرفت کند.

واقعیت این است که  اگر می خواهید شخصی را مجبور کنید تا ایده یک فضا را بخرد، باید آن فضا را به او نشان دهید! مردم بیش از کلمات، از تصاویر به شوق می آیند و با آن ارتباط می گیرند. بنابراین، پرزانته هنر نمایش تصاویر معماری برای جلب نظر مخاطب است.

ممکن است پرزانته پروژه در کل فرآیند احداث بنا ضروری نباشد اما تنها ابزاری برای ایجاد نگرش و تصور از طراحی، فضا و تعامل انسان با محیط را بیان می کند. ارائه موفقیت آمیز یک پروژه معماری می تواند دو نوع برداشت اعم از برداشت روانشناختی و برداشت بصری را در مخاطب نشان دهد. این مهم به ویژه در ارائه پروژه به مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات مهم دربارۀ پرزانته

 

در زمان ارائه طرح معماری باید برخی نکات مهم به شرح زیر را در خاطر نگه دارید:

مرحله ۱: درباره مخاطب خود فکر کنید

مهمترین جنبه پرزانته شما در واقع همان چیزی نیست که به تصور می کشید. برای موفقیت در پرزانته باید از دریچه دید مخاطبان به طرح معماری خود نگاه کنید. آنچه برخی از افراد به آن علاقه دارند، برای دیگران ممکن است خسته بیاید. این وظیفه شماست که بفهمید مخاطب چه کسی است و چطور فکر می کند.

پس بهتر است از خود بپرسید: «اهداف مخاطبان من چیستند؟ آیا آنها دانشجویانی هستند که به دنبال درک مفهومی از یک طرح معماری می گردند؟ آیا آنها تصمیم گیرنده های شرکتی هستند که به دنبال انتخاب طرحی برای ساختمان جدید خود هستند» مهم این است که به اهداف خود برای پرزانته فکر کنید.

همچنین بپرسید: «مخاطبان به چه چیزی علاقه مند هستند؟» وقتی می خواهید طرحی را بفروشید، پرسش قبل به شما کمک می کند به آنچه بیشترین جذابیت را برای مخاطب دارد، فکر کنید. ویژگی هایی مانند بهبود بهره وری، آرامش، اصول دکوراسیون داخلی و غیره را مهم جلوه دهید.

مرحله ۲: مخاطبان به هرگونه جزئیات نیاز ندارند

آیا می دانید چه چیزی ما را هنگام حضور در سخنرانی ها یا پرزانته ها عصبانی می کند؟ مجریانی که تمام مطالب خود را در اسلایدها می نویسند و به سادگی شروع به خواندن اسلایدها برای مخاطبان می کنند. مخاطب به خودش می گوید: «اگر می خواستم کسی برایم بخواند، خودم این کار را انجام می دادم!»

مخاطب نباید با اطلاعات جزئی مربوط به پروژه سردرگم شود. اگر آنها به جزئیات خاصی نیاز دارند، می توانند آنها را در اسناد جستجو کنند و سپس بخوانند. کاری که می خواهید انجام دهید این است که مخاطبان را هیجان زده کنید یا به آنها کمک کنید تا مفهوم کلی را درک کنند.

پرزانته در مورد جزئیات نیست! در مورد پُر زرق و برق بودن و شگفتی است. پرزانته را با نگاهی کلی و در عین سادگی ارائه دهید. این باعث می شود مخاطب تمام حواسش به جذابیت و مفهوم کلی طرح جمع شود تا جزئیات پیش پا افتاده که تنها مایه سردرگمی و گیج شدن مخاطب است.

مرحله ۳: به تصاویر و رنگ توجه کنید

پرزانته باید به گونه ای باشد که بیشتر محتوا از طریق تصاویر ارائه شوند. این امر نه تنها باعث پر جنب و جوش بودن طرح معماری می شود بلکه معنای بیشتری را نیز منتقل می کند. در ارائه هر المان در نقشه مهم است که به جانمایی قسمت های مختلف توجه کنید

استفاده از رنگ ها برای مشخص کردن و شفاف سازی بیشتر موارد، به درک بهتر هر فضا و مفهوم در طرح کمک می کند. رنگ های متضاد حس تنوع ایجاد می کنند ولی ممکن است هماهنگی در دست برود. مونوکروم (استفاده از یک رنگ) بهترین راه ممکن است.

استفاده از پس زمینه ساده همیشه توصیه می شود. پس زمینه سفید باعث افزایش ترکیب بندی و همچنین تمرکز مخاطب می شود. برخی ترجیح می دهند از پس زمینه سیاه برای برجسته کردن تصاویر استفاده کنند اما معمولاً خیلی خوب به نظر نمی رسد! ممکن است باعث حساسیت و فشار روی چشم ها شود.

مرحله ۴: سلسله مراتب بصری را حفظ کنید

قویترین قسمت پروژه شما چیست که توجهات را به خود جلب می کند؟ روش های زیادی برای جلب توجه به یک نقشه معماری خاص وجود دارد، مثلاً استفاده از رنگ یا ضخیم کردن خطوط یا اصلاً بزرگ کردن تصویر!

اگر ایده اصلی پرزانته نشان دادن نمای داخلی آشپزخانه در طرح کلی خانه است، می توانید آن را در مقیاس بزرگ و با استفاده رنگ در پس زمینه سیاه و سفید نشان دهید. به این معنا که آشپزخانه را رنگی و محیط دیگر خانه را در طرح کلی سیاه و سفید نمایش دهید.

چنین ترکیبی می تواند تمایز بین فضاهای مورد بحث با دیگر فضاها را نشان دهد. در پرزانته باید سلسله مراتب بصری حفظ شود تا مخاطب در مسیر درست قرار گیرد. به عبارتی، کاری کنید که مخاطب با یک نگاه ساده داستان را درک کند.


کلام آخر

پرزانته به عنوان شاخص مهارت و احساس هنری معمار در نظر گرفته می شود. در حقیقت، پرزانته روح یک نقشه معماری است که طراح باید آن را در قالب خطوط، رنگ ها، اندازه و مقیاس نمایش دهد. اگر این روح در اثر وجود داشته باشد، بینندگان همه تحت تأثیر قرار می گیرند. پس برای یک آرشیتکت مهم است که طرح مورد نظر خود را طوری ارائه دهید که مخاطب در ساده ترین شکل ممکن با آن ارتباط برقرار کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید